Архив на блога

TAZARA, 42 години по-късно



Железопътната линия TAZARA, наричана още железопътна линия Uhuru или железопътната линия Tanzam, е железопътна линия в Източна Африка, свързваща пристанището на Дар ес Салам в Танзания с град Капири Мпоши в централната провинция на Замбия. Еднопътната железопътна линия, с дължина 1 860 км, се експлоатира от железопътната компания на Танзания и Замбия - TAZARA.
Линията е построена от правителствата на Танзания и Замбия,  от 1970 г.  до 1975 г,  за да премахнат икономическата зависимост на Замбия от Родос (сега Зимбабве) и Южна Африка, управлявани от правителствата на малцинствата. Проектът е построен като проект "до ключ", финансиран и подкрепен от Китай.
    
Жп линията е с междурелсие 1067мм, което позволява преминаване на трафик от тази линия по други южноафрикански железници, като Spoornet на Южна Африка, железните пътища в Ботсуана, Зимбабве, Замбия, ограничени железопътни линии на Намибия, Мозамбикски железници и Societe Nationale Des Chemins De Fer Du Congo Sarl (SNCC) на Демократична република Конго. По същество всички железопътни мрежи в южната част на Африка могат да бъдат достъпни от TAZARA.
Името на жп линията е дадено в духа на панафриканския социализъм сред лидерите на Танзания и Замбия в онези години и има специфична местна символика. TAZARA което може да се преведе като "Голямата железопътна линия Uhuru".  Ухуру е суахилската дума за свобода. Символична е и подкрепата на Китай, оказвана тогава на  новосъздадените независими африкански държави.  
При завършването (две години по-рано от предвиденото) TAZARA е била най-дългата железопътна линия в Африка на юг от Сахара. TAZARA е била и най-големият проект за чуждестранна помощ, поет от Китай по онова време, на цена на строителството от 500 милиона щатски долара (еквивалента на 3,08 милиарда долара днес).
TAZARA е изправена пред оперативни затруднения от самото начало и е поискала допълнителна техническа помощ от Китай, европейските страни и Съединените щати през следващите десетилетия. Товарният трафик достигнал 1,2 милиона тона през 1986 г, започва да намалява през 90-те години на миналия век като краят на апартейда в Южна Африка и независимостта на Намибия открива алтернативни транспортни маршрути за медта на Замбия. За да запази съществуванто на жп линията, Китай опрости през 2011 г.  50% от безлихвения дълг за строителство Транспортът на товари намаля до 88 000 тона през фискалната година 2014/2015, което е по-малко от 2% от проектния капацитет на железопътния транспорт от 5 милиона тона годишно.  През 2015/16 година се възстановява до 130 000 тона и се очаква да достигне 380 000 тона през 2016/17.
След успешна маркетингова кампания в последните месеци и демонстрация на способността на TAZARA да доставя навреме, с максимална сигурност и сигурност, много клиенти предлагат поръчки за товарен превоз за над 600 000 тона за транспорт от двете страни на железопътната линия TAZARA.
Като една от стратегиите за пренасочване към увеличаване на капацитета за превоз на товари, на 6 септември 2017 г. в Дар ес Салаам, беше подписан меморандум за разбирателство с Bombardier Transportation, за проучване възможностите за инвестиционно сътрудничество.
Международно финансиране в подкрепа на съживяването на TAZARA, в часност от  Bombardier Transportation, както и от други компании, ще  повишаване на ефективността в използване на капацитета в областта на железния път, подвижния състав, сигнализацията и телекомуникациите.
След подписването на Меморандума за разбирателство ще бъде създаден съвместен екип, който да направи проучване за осъществимост на проекта, което ще определи и съгласува обхвата на партньорството, след което Bombardier Transportation ще представи пълно техническо и финансово предложение за разглеждане.


Bombardier е световноизвестният производител на самолети и влакове, със седалище в Монреал, Канада, с акции, търгувани на фондовата борса в Торонто, а също и в индексите Dow Jones Sustainability World и North America. С 60 производствени и инженерни обекта в 28 страни, Bombardier Transportation е световен лидер в железопътната индустрия, обхващаща широка гама от продукти, включващи релсово оборудване, локомотиви, вагони, високоскоростни влакове, телекомуникационни и железопътни системи за контрол. В под-Сахарска Африка Бомбайдер има присъствие в най-малко 5 страни.

Говорейки през юли 2017 г., когато официално откри втората среща на Управителния съвет, директорът на компанията, инж. Чинганду, похвали работниците, че работят усилено, за да спечелят доверието на клиентите и ги помоли да се съсредоточат върху предоставянето и доказването на обществеността, че компанията е в състояние да отговори на огромното търсене на пазара.

"Трябва да докажем, че имаме отношение както към нашите акционери, така и към обществеността, като превозим всички товари, които ни се предоставят", каза изпълнителният директор.




  Край




Няма коментари: