 |
Изглед от Нюкасъл от 1745 година - цветна гравюра от Натаниел Бък (Nathaniel Buck) |
 |
Изгледи от мостовете на Нюкасъл - скици |
Високият мост (High Level Bridge) е построен за железопътната линия
от Йорк за Нюкасъл и Беруик и е част от
железопътната линия Лондон - Единбург, известна днес като Главна линия (Main
Line) на източното крайбрежие. Премоства река Тайн (Tyne) между Нюкасъл и
Гейтсхед. Той е част от железопътната и пътна мрежи в района на Нюкасъл. Това е
първият мост на две нива. Той е комбинация от железопътен мост на горното ниво
и пътен мост на долното ниво. Построен е между 1847 и 1849 година.
Конструкцията на моста е от ковано желязо и чугун и представлява чугунена дъга
с тънък (верижен) опъвач от ковано желязо. Това е фино решение на труден
проблем за начина на премостване на 407,5 м (1 337 ft) от жп линията над
речната долина, включително 156 м (512 ft) над водата.
 |
Изглед на Високият мост - чертеж |
В онези години е премоствана трипътна жп линия,
разположена на горното ниво на моста. Днес броят на премостваните жп линии е
две. Пътното платно е разположено на долното ниво, между двете вътрешни дъги, отстоящи на разстояние от около 6 метра (20 ft). Пешеходните пътеки са разположени от двете страни на
пътя, между средните и крайните дъги и са с ширина около 1,80 м (6 ft).
 |
План и изглед на връхната конструкция в един отвор |
Допустимият брой опори, с оглед корабоплаването по
реката е три. С оглед ниската носимоспособност на почвите по дъното на реката
не е било удачно използването на тежка зидана конструкция, поради което
проектантите на моста се насочват към използването на желязна конструкция. Не е
предпочетено цялата конструкция да бъде изпълнена от ковано желязо поради
малкия размер на листите от ковано желязо, произвеждани в онези години, както и
по други конструктивни съображения, поради което е предпочетено носещите дъги
да бъдат изработени от чугун.
 |
Изглед от Високия мост и моста Тайн (старият каменен мост, на преден план, e заменен по-късно с железен мост, наречен Кобилица - Swing) |
 |
Изглед от пътната палуба - гравюра |
 |
Изглед към моста - гравюра |
В основната част Високият мост има шест отвора с дължина 38 метра
(125 ft),
монтирани на зидани опори с размери на напречното сечение 14 м (46 ft) на 4,86м (16 ft) и до 39,8 м (131 ft) височина.
Пътното платно и пешеходни
пътеки заемат долната палуба, на 25,9 м (85 ft) над нивото
на високите води и железопътната горна палуба на 34,1 м (112 ft) ) над нивото
на високите води.
Общото тегло на металната връхна конструкция е 5000 тона.
 |
Изглед от средната част на моста |
 |
Фрагмент от моста - 1 |
 |
Фрагмент от моста - 2 |
 |
Фрагмент от моста - 3 |
 |
Фрагмент от моста - 4 |
Носещата конструкция
във всеки отвор се състои от четири главни чугунени дъговидни ребра с
хоризонтални верижни връзки от ковано желязо. Стивънсън вече бил използвал подобно
конструктивно решение. Той отбеляза, че
"най-ранният железопътен мост на принципа на крилото е този над канала
Регент (Regent's Canal), близо до Чолк Фарм (Chalk Farm), на Лондонско - Бирмингамската
железопътна линия".
 |
Изглед към горното ниво на моста - фотография |
 |
Изглед от долното ниво на моста - фотография |
Горната (железопътна) платформа се опира на дъгите, докато долната (пътна)
платформа е окачена от ребрата на пръти от ковано желязо. Всяко дъгообразно
ребро се състои от пет секции, свързани с болтови връзки. Множество
конструктивни решения са насочени към образуване на конструкция с голяма
коравина. Такива са дългите ригели на рамките под горната платформа, вертикални
диагонални връзки образуващи вкоравяващи ферми между стойките на рамките и
хоризонталните диагонални връзки между дъгите. Всъщност диагоналните връзки
между дъгите не са точно хоризонтални а са разположени във виртуалната цилиндрична повърхнина, в
която са разположени дъгите.
 |
Фрагмент от диагоналните връзки - 1 |
 |
Фрагмент от диагоналните връзки - 2 |
 |
Фрагмент от диагоналните връзки - 3 |
 |
Фрагмент от диагоналните връзки - 4 |
Мостът е отворен за железопътния трафик, без
церемония, на 15 август 1849 г. Той е официално открит на 27 септември 1849 г.
от кралица Виктория и пуснат в употреба на 4 февруари 1850 г.
Конструкцията моста на Робърт Стивънсън и Томас Харис
дава идея за конструкцията на моста "Роял Албърт" на Изъмбард Киндъм
Брунел, който развива идеята, като премоства 5 пъти по-голям отвор.
 |
Изглед към моста (на преден план е по-новият мост Swing) - 1 |
 |
Изглед към моста - 2 |
 |
Изглед към моста - 3 |
 |
Изглед към моста (от моста Swing) - 4 |
 |
Изглед към моста - 5 |
 |
Изглед към двата съседни моста на река Тайн - 6 |
Край
Няма коментари:
Публикуване на коментар