Архив на блога

Високият мост (High Level Bridge)


Изглед от Нюкасъл от 1745 година  - цветна гравюра от Натаниел Бък (Nathaniel Buck)

Изгледи от мостовете на Нюкасъл - скици
Високият мост (High Level Bridge) е построен за железопътната линия от Йорк за Нюкасъл и Беруик и е част от железопътната линия Лондон - Единбург, известна днес като Главна линия (Main Line) на източното крайбрежие. Премоства река Тайн (Tyne) между Нюкасъл и Гейтсхед. Той е част от железопътната и пътна мрежи в района на Нюкасъл. Това е първият мост на две нива. Той е комбинация от железопътен мост на горното ниво и пътен мост на долното ниво. Построен е между 1847 и 1849 година. Конструкцията на моста е от ковано желязо и чугун и представлява чугунена дъга с тънък (верижен) опъвач от ковано желязо. Това е фино решение на труден проблем за начина на премостване на 407,5 м (1 337 ft) от жп линията над речната долина, включително 156 м (512 ft) над водата.
Изглед на Високият мост - чертеж
 Мостът е проектиран от Робърт Стивънсън (Robert Stephenson) и Томас Елиът Харисън (Thomas Elliot Harrison). 
В онези години е премоствана трипътна жп линия, разположена на горното ниво на моста. Днес броят на премостваните жп линии е две. Пътното платно е разположено на долното ниво, между двете вътрешни дъги, отстоящи на разстояние от около 6 метра (20 ft). Пешеходните пътеки са разположени от двете страни на пътя, между средните и крайните дъги и са с ширина около 1,80 м (6 ft).
План и изглед на връхната конструкция в един отвор
Допустимият брой опори, с оглед корабоплаването по реката е три. С оглед ниската носимоспособност на почвите по дъното на реката не е било удачно използването на тежка зидана конструкция, поради което проектантите на моста се насочват към използването на желязна конструкция. Не е предпочетено цялата конструкция да бъде изпълнена от ковано желязо поради малкия размер на листите от ковано желязо, произвеждани в онези години, както и по други конструктивни съображения, поради което е предпочетено носещите дъги да бъдат изработени от чугун.
Изглед от Високия мост и моста Тайн (старият каменен мост, на преден план, e заменен по-късно с железен мост, наречен Кобилица - Swing)
Изглед от пътната палуба - гравюра
Изглед към моста - гравюра
 В основната част Високият мост има шест отвора с дължина 38 метра (125 ft), монтирани на зидани опори с размери на напречното сечение 14 м (46 ft) на 4,86м (16 ft) и до 39,8 м (131 ft) височина.
Пътното платно и пешеходни пътеки заемат долната палуба, на 25,9 м (85 ft) над нивото на  високите води и железопътната горна палуба на 34,1 м (112 ft) ) над нивото на  високите води.
Общото тегло на металната връхна конструкция е 5000 тона.
Изглед от средната част на моста
Фрагмент от моста - 1
Фрагмент от моста - 2
Фрагмент от моста - 3
Фрагмент от моста - 4
Носещата конструкция във всеки отвор се състои от четири главни чугунени дъговидни ребра с хоризонтални верижни връзки от ковано желязо. Стивънсън вече бил използвал подобно конструктивно решение.  Той отбеляза, че "най-ранният железопътен мост на принципа на крилото е този над канала Регент (Regent's Canal), близо до Чолк Фарм (Chalk Farm), на Лондонско - Бирмингамската железопътна линия".
Изглед към горното ниво на моста - фотография 
Изглед от долното ниво на моста - фотография
 Горната (железопътна) платформа се опира на дъгите, докато долната (пътна) платформа е окачена от ребрата на пръти от ковано желязо. Всяко дъгообразно ребро се състои от пет секции, свързани с болтови връзки. Множество конструктивни решения са насочени към образуване на конструкция с голяма коравина. Такива са дългите ригели на рамките под горната платформа, вертикални диагонални връзки образуващи вкоравяващи ферми между стойките на рамките и хоризонталните диагонални връзки между дъгите. Всъщност диагоналните връзки между дъгите не са точно хоризонтални а са разположени във виртуалната  цилиндрична повърхнина, в която са разположени дъгите.

Фрагмент от диагоналните връзки - 1
Фрагмент от диагоналните връзки - 2
Фрагмент от диагоналните връзки - 3
Фрагмент от диагоналните връзки - 4
Мостът е отворен за железопътния трафик, без церемония, на 15 август 1849 г. Той е официално открит на 27 септември 1849 г. от кралица Виктория и пуснат в употреба на 4 февруари 1850 г.
Конструкцията моста на Робърт Стивънсън и Томас Харис дава идея за конструкцията на моста "Роял Албърт" на Изъмбард Киндъм Брунел, който развива идеята, като премоства 5 пъти по-голям отвор.
Изглед към моста (на преден план е по-новият мост Swing) - 1
Изглед към моста - 2
Изглед към моста - 3
Изглед към моста (от моста Swing) - 4
Изглед към моста - 5
Изглед към двата съседни моста на река Тайн - 6



  Край







Няма коментари: