Архив на блога

Мостовете с най-големи отвори от прединдустриалната епоха


Мостът на замъка Векио, построен от 1354 до 1356 година, с максимален премостен отвор от 48,70 м  -  1
Мостът на замъка Векио (Castel Vecchio Bridge) е над река Адидже (Adige River) във Верона, Северна Италия. Той е построен (най-вероятно) от 1354 до 1356 година, за да  осигури безопасен начин за бягство на владетеля на замъка Векио, в случай на бунтове. Конструкцията на моста е трисводова, оформена по сегмент от окръжност. Най-големият отвор, от които е 48,70м. Мостът е напълно унищожен през Втората световна война от отстъпващите германски войски, на 24 април 1945 г. Възстановен е от 1949 година до 1951 година. 
Това е мостът с най-голям отвор до построяването на моста Трезо.
Мостът на замъка Векио, построен от 1354 до 1356 година, с мяксимален премостен отвор от 48,70 м  -  2
Мостът Трезо (Trezzo) е средновековен мост в градчето Трезо на Адда (Trezzo sull'Adda) в Ломбардия, Италия. Мостът е бил построен над река Адда. Бил едноотворен, сводов, изпълнен от каменна зидария. Построен между 1370 и 1377 година, той бил с отвор от 72 метра (някои автори твърдят 76 метра)  и държал рекорда за най-голям премостван отвор. Височината в ключа на свода била 21 метра, а дебелината на свода при петите била 2,25 метра. Мостът бил с ширина почти 9 метра. Изпълнен бил от пясъчник.
Мостът Трезо е построен по заповед на владетеля на Милано- Бернабо Висконти (Bernabò Visconti). Укрепен с кули, той осигурявал достъп до замъка Висконти високо над река Адда.
По време на обсада през 1416 година, мостът умишлено е срутен, като е отслабена една от неговите опори. Днес са оцелели двата устоя с останки от петите на свода на моста.
Мостът Трезо, построен от 1370 до 1377 година, с премостен отвор от 72 м  -  1
Ако мостът Трезо  не е бил съборен и беше оцелял до наши дни, той щеше да е мостът с най-големия отвор за цели 400 години.
През 1479 година е построен следващият мост с най-голям свод. Френският Понт де Вал Бриюд (Pont de Vieille-Brioude), построен на река Аллие (Аllier River),  бил с отвор 54 метра.  Мостът бил много тесен и със стръмни подходи, поради което много неудобен за каруци, но въпреки тези неудобства, той оцелял и бил използван 343 години, докато се сринал и на негово място бил построен първо дървен а в последствие съществуващия днес каменен мост с по-малък отвор от 45 метра.
Мост Понт де Вал Бриюд, построен през 1479 година е бил с отвор от 54 метра
До индустриалната епоха, когато са били построени зидани мостове с по-големи отвори мостът Трезо е държал първенството за най-голям отвор, докато не бил построен Уермътският мост (Wearmouth Bridge) – железен мост на река Уер (River Wear) в Съндърланд, Англия, през 1796 година. Той изравнил най-големия премостван отвор от мостовете, изпълнени от каменна зидария.
Повече за Уермътския мост можете да прочетете ТУК.
Уермътският мост е един от първите железни мостове, построен е през 1796 година и е бил със светъл отвор 72 метра
Най-големият отвор (84,65м) премостван с мост от каменна зидария (за всички времена) е постигнат с моста Адолф (Adolphe Bridge), построен на река Петрос (Pétrusse river) в Люксембург през 1903 година. Общата дължина на моста е 153 метра. Централният отвор е 84,65 метра. Пътната плоча е била изградена от стоманобетон, материал, който едва наскоро е влязъл в употреба. Натоварването от пътната плоча е пренесено от по-малки сводове стъпили на колони върху основния свод, като по този начин се спестява тежкия пълнеж, използван в конвенционалните сводови мостове. Арките и колоните са изградени от пясъчник, добиван наблизо.
Мостът Адолф, построен през 1903 година, има централен отвор от 84,65 метра  -  1

Мостът Адолф, построен през 1903 година, има централен отвор от 84,65 метра  -  2
Мостът Адолф, построен през 1903 година, има централен отвор от 84,65 метра  -  3
Други големи мостове от предустриалната епоха, макар и никога не носили палмата на първенството са:
Мостът Гранд (Pont Grand /Tournon-sur-Rhône) е каменен сводов мост, построен на река Дю (Doux) във Франция между 1379 и 1583 година, който е с отвор от 49,20 мeтра.
Мостът Гранд, построен през 1583 година, с отвор от 49,20 метра
Дяволски мост (Pont du Diable) е каменен сводов мост, построен на река Льо Тек (Le Tech) в Céret, Франция, между 1321 и 1341 година, който е с отвор от 45,45 метра.
Дяволският мост, построен през 1341 година, с отвор 45,45 метра
Мостът Нионс (Pont de Nyons) е каменен сводов мост, построен на река Егь (Eygues) в Nyons в Южна Франция, през 1407 година, с отвор 40,53 м.
Мостът Нионс, построен през 1407 година, с отвор 40,53 метра  -  1
Мостът Нионс, построен през 1407 година, с отвор 40,53 метра  -  2
Пуенте де Сан Мартин (Puente de San Martín) е каменен пет-сводов  мост, построен на река Тахо (Tajo) в Толедо, Испания, в края на 14-ти век, с максимален отвор 40 метра.
Мостът Пуенте де Сан Мартин, построен в края на 14-ти век, с максимален отвор 40 метра (централния отвор)  -  1
Мостът Пуенте де Сан Мартин, построен в края на 14-ти век, с максимален отвор 40 метра (централния отвор)  -  2

Мостът Пуенте де Сан Мартин, построен в края на 14-ти век, с максимален отвор 40 метра (централния отвор)  -  3
Мостът на император Траян (Trajan's Bridge) е многоотворен арков мост, с дървена връхна аркова констракция и зидани тухлени колони, построен на река Дунав между днешните градове Турну Северин в Румъния и Кладово в Сърбия, от 103 до 105 година (след Христа), с отвори между стълбовете от 38 метра (50 м между осите на стълбовете). Общата дължина на моста била 1135 метра. 
Барелеф на Траяновия мост върху Траяновата колона
Траяновия мост, с отвори от 38 метра. Художествена възстановка от 1907 година

Мостът на Мария Магдалена (Ponte della Maddalena) е каменен няколкоотворен сводов мост (променян във времето), пресичащ река Серчио (Serchio) близо до град Борго и Моцано в италианската провинция Лука. Построен между 1080 и 1100 година. Мостът е неколкократно реновиран и реконструиран. Максималният му отвор е 37,80 метра.
Мостът на Мария Магдалена, построен през 1100 година, с мексимален отвор 37,80 метра
Дяволският мост (Puente del Diablo) е каменен пешеходен мост, пресичащ река Лобрегат (Llobregat) в област Каталуния, Испания. Сегашният мост, с голям заострена арка, е построен през 1283 г. на римски основи. Основният отвор е 37,3 метра.
Дяволският мост на река Лобрегат, построен през 1283 година, с максимален отвор 37,3 метра
Старият мост (Ponte Vecchio) е каменен пешеходен, триотворен мост над река Арно, във Флоренция, Италия. Мостът е строен неколкократно. Сегашният мост е от 1345 година. Известен е с построените върху него магазини. Той се състои от три сегментни свода: главният е с отвор от 30 метра, а двата странични са с дължина 27 метра.
Ponte Vecchio, построен през 1345 година, с максимален отвор 30 метра
Стария мост (Стари мост) е островърх, сводов, каменен мост, построен на река Неретва в град Мостар, Босна и Херцеговина, между 1557 и 1566 година, с отвор 29 метра.
Старият мост в град Мостар, построен през 1566 година, с отвор 29 метра
Мостът Алкáнтара (Alcántara Bridge) е шестотворен, каменен, сводов мост, построен на река Тагус (Tagus River) в Алкантара (Alcántara), Испания между 104 и 106 година (след Христа), по времето на император Траян. Максимален отвор 28,8 метра.
Мост Алкантара, построен през 106 година с максимален отвор 28,8 м  -  1
Мост Алкантара, построен през 106 година с максимален отвор 28,8 м  -  2
Мостът на Фабрициус (италиански: Ponte Fabricio) е най-старият римски мост в Рим, Италия, който все още съществува в първоначалното си състояние. Той обхваща половината от река Тибър, от Кампус Мартис от източната страна до остров Тибър в средата. Построен е през 62 година (преди Христа). Най-големият отвор на моста е 24,5 метра.
Мост Фабрициус, построен през 62 година (преди Христа) с отвори 24,5 м
  Мостът Карамагара (турски: Karamağara Köprüsü, "Мост на черната пещера") е късен римски мост в района на Кападокия (в Източна Турция) и вероятно най-ранният известен островърх сводов, каменен мост. Построен е вероятно през 5-6 век  (след Христа), с отвор от 17 метра.
Мостът Карамагара в района на Кападокия, с отвор от 17 метра
Дяволският мост е каменен мост, построен на река Арда, между селата Дядовци и Латинка, България, между 1515 и 1518 година, с максимален отвор 13 метра и общa дължина 56 метра.
Дяволският мост, построен през 1518 година, с  максимален отвор 13 метра



 Край





  

Няма коментари: