 |
Мостът на замъка Векио, построен от 1354 до 1356 година, с максимален премостен отвор от 48,70 м - 1 |
Мостът на замъка Векио (Castel
Vecchio Bridge) е над река Адидже (Adige River) във Верона, Северна Италия. Той е
построен (най-вероятно) от 1354 до 1356 година, за да осигури безопасен начин за бягство на
владетеля на замъка Векио, в случай на бунтове. Конструкцията на моста е
трисводова, оформена по сегмент от окръжност. Най-големият отвор, от които е
48,70м. Мостът е напълно унищожен през Втората световна война от отстъпващите
германски войски, на 24 април 1945 г. Възстановен е от 1949 година до 1951
година.
Това е мостът с най-голям отвор до
построяването на моста Трезо.
 |
Мостът на замъка Векио, построен от 1354 до 1356 година, с мяксимален премостен отвор от 48,70 м - 2 |
Мостът Трезо (Trezzo) е
средновековен мост в градчето Трезо на Адда (Trezzo sull'Adda)
в Ломбардия, Италия. Мостът е бил построен над река Адда. Бил едноотворен, сводов, изпълнен от
каменна зидария. Построен между 1370 и 1377 година, той бил с отвор от 72 метра
(някои автори твърдят 76 метра) и държал рекорда за най-голям премостван отвор.
Височината в ключа на свода била 21 метра, а дебелината на свода при петите
била 2,25 метра. Мостът бил с ширина почти 9 метра. Изпълнен бил от пясъчник.
Мостът Трезо е построен по заповед
на владетеля на Милано- Бернабо Висконти (Bernabò Visconti).
Укрепен с кули, той осигурявал достъп до замъка Висконти високо над река Адда.
По време на обсада през 1416 година,
мостът умишлено е срутен, като е отслабена една от неговите опори. Днес са оцелели
двата устоя с останки от петите на свода на моста.
 |
Мостът Трезо, построен от 1370 до 1377 година, с премостен отвор от 72 м - 1 |
Ако мостът Трезо не е бил съборен и беше оцелял до наши дни,
той щеше да е мостът с най-големия отвор за цели 400 години.
През 1479 година е построен следващият
мост с най-голям свод. Френският Понт де Вал Бриюд (Pont de Vieille-Brioude),
построен на река Аллие (Аllier River), бил
с отвор 54 метра. Мостът бил много тесен
и със стръмни подходи, поради което много неудобен за каруци, но въпреки тези
неудобства, той оцелял и бил използван 343 години, докато се сринал и на негово
място бил построен първо дървен а в последствие съществуващия днес каменен мост
с по-малък отвор от 45 метра.
 |
Мост Понт де Вал Бриюд, построен през 1479 година е бил с отвор от 54 метра |
До индустриалната епоха, когато са
били построени зидани мостове с по-големи отвори мостът Трезо е държал
първенството за най-голям отвор, докато не бил построен Уермътският мост (Wearmouth Bridge) –
железен мост на река Уер (River Wear) в Съндърланд, Англия, през 1796 година. Той изравнил най-големия премостван отвор от мостовете, изпълнени от каменна зидария.
Повече за Уермътския мост можете да прочетете ТУК.
 |
Уермътският мост е един от първите железни мостове, построен е през 1796 година и е бил със светъл отвор 72 метра |
Най-големият отвор (84,65м) премостван
с мост от каменна зидария (за всички времена) е постигнат с моста Адолф (Adolphe Bridge),
построен на река Петрос (Pétrusse river) в Люксембург през 1903 година. Общата дължина на
моста е 153 метра. Централният отвор е 84,65 метра. Пътната плоча е била
изградена от стоманобетон, материал, който едва наскоро е влязъл в употреба.
Натоварването от пътната плоча е пренесено от по-малки сводове стъпили на
колони върху основния свод, като по този начин се спестява тежкия пълнеж,
използван в конвенционалните сводови мостове. Арките и колоните са изградени от
пясъчник, добиван наблизо.
 |
Мостът Адолф, построен през 1903 година, има централен отвор от 84,65 метра - 1 |
 |
Мостът Адолф, построен през 1903 година, има централен отвор от 84,65 метра - 2 |
 |
Мостът Адолф, построен през 1903 година, има централен отвор от 84,65 метра - 3 |
Други големи мостове от предустриалната
епоха, макар и никога не носили палмата на първенството са:
Мостът
Гранд (Pont Grand /Tournon-sur-Rhône) е каменен сводов
мост, построен на река Дю (Doux)
във Франция между 1379 и 1583 година, който е с отвор от 49,20 мeтра.
 |
Мостът Гранд, построен през 1583 година, с отвор от 49,20 метра |
Дяволски мост (Pont du Diable)
е каменен сводов мост, построен на река Льо Тек (Le Tech) в Céret, Франция, между 1321 и 1341 година,
който е с отвор от 45,45 метра.
 |
Дяволският мост, построен през 1341 година, с отвор 45,45 метра |
Мостът Нионс (Pont de Nyons) е каменен
сводов мост, построен на река Егь (Eygues) в Nyons в Южна Франция, през 1407 година,
с отвор 40,53 м.
 |
Мостът Нионс, построен през 1407 година, с отвор 40,53 метра - 1 |
 |
Мостът Нионс, построен през 1407 година, с отвор 40,53 метра - 2 |
Пуенте де Сан Мартин (Puente
de San Martín) е каменен пет-сводов мост, построен на река Тахо (Tajo) в Толедо,
Испания, в края на 14-ти век, с максимален отвор 40 метра.
 |
Мостът Пуенте де Сан Мартин, построен в края на 14-ти век, с максимален отвор 40 метра (централния отвор) - 1 |
 |
Мостът Пуенте де Сан Мартин, построен в края на 14-ти век, с максимален отвор 40 метра (централния отвор) - 2 |
 |
Мостът Пуенте де Сан Мартин, построен в края на 14-ти век, с максимален отвор 40 метра (централния отвор) - 3 |
Мостът на император Траян (Trajan's Bridge) е
многоотворен арков мост, с дървена връхна аркова констракция и зидани тухлени
колони, построен на река Дунав между днешните градове Турну Северин в Румъния и
Кладово в Сърбия, от 103 до 105 година (след Христа), с отвори между стълбовете
от 38 метра (50 м между осите на стълбовете). Общата дължина на моста била 1135 метра.
 |
Барелеф на Траяновия мост върху Траяновата колона |
 |
Траяновия мост, с отвори от 38 метра. Художествена възстановка от 1907 година |
Мостът на Мария Магдалена (Ponte della
Maddalena) е каменен няколкоотворен сводов мост (променян във времето),
пресичащ река Серчио (Serchio)
близо до град Борго и Моцано в италианската провинция Лука. Построен между 1080
и 1100 година. Мостът е неколкократно реновиран и реконструиран. Максималният
му отвор е 37,80 метра.
 |
Мостът на Мария Магдалена, построен през 1100 година, с мексимален отвор 37,80 метра |
Дяволският мост (Puente del Diablo) е
каменен пешеходен мост, пресичащ река Лобрегат (Llobregat) в област Каталуния, Испания. Сегашният
мост, с голям заострена арка, е построен през 1283 г. на римски основи.
Основният отвор е 37,3 метра.
 |
Дяволският мост на река Лобрегат, построен през 1283 година, с максимален отвор 37,3 метра |
Старият мост (Ponte Vecchio) е каменен
пешеходен, триотворен мост над река Арно, във Флоренция, Италия. Мостът е строен
неколкократно. Сегашният мост е от 1345 година. Известен е с построените върху
него магазини. Той се състои от три сегментни свода: главният е с отвор от 30
метра, а двата странични са с дължина 27 метра.
 |
Ponte Vecchio, построен през 1345 година, с максимален отвор 30 метра |
Стария мост (Стари
мост) е островърх, сводов, каменен мост, построен на река Неретва в град Мостар, Босна и
Херцеговина, между 1557 и 1566 година, с отвор 29 метра.
 |
Старият мост в град Мостар, построен през 1566 година, с отвор 29 метра |
Мостът Алкáнтара (Alcántara Bridge)
е шестотворен, каменен, сводов мост, построен на река Тагус (Tagus
River) в Алкантара (Alcántara), Испания между 104 и 106 година (след Христа), по времето
на император Траян. Максимален отвор 28,8 метра.
 |
Мост Алкантара, построен през 106 година с максимален отвор 28,8 м - 1 |
 |
Мост Алкантара, построен през 106 година с максимален отвор 28,8 м - 2 |
Мостът на Фабрициус (италиански: Ponte Fabricio) е
най-старият римски мост в Рим, Италия, който все още съществува в
първоначалното си състояние. Той обхваща половината от река Тибър, от Кампус
Мартис от източната страна до остров Тибър в средата. Построен е през 62 година
(преди Христа). Най-големият отвор на моста е 24,5 метра.
 |
Мост Фабрициус, построен през 62 година (преди Христа) с отвори 24,5 м |
Мостът Карамагара (турски: Karamağara Köprüsü,
"Мост на черната пещера") е късен римски мост в района на Кападокия
(в Източна Турция) и вероятно най-ранният известен островърх сводов, каменен
мост. Построен е вероятно през 5-6 век
(след Христа), с отвор от 17 метра.
 |
Мостът Карамагара в района на Кападокия, с отвор от 17 метра |
Дяволският мост е каменен мост, построен на
река Арда, между селата Дядовци и Латинка, България, между 1515 и 1518 година,
с максимален отвор 13 метра и общa дължина 56 метра.
 |
Дяволският мост, построен през 1518 година, с максимален отвор 13 метра |
Няма коментари:
Публикуване на коментар