Архив на блога

Тунелът с най-голямо напречно сечение ще бъде в Норвегия


Карта на местата с корабокрушения в района
По данни на Норвежката корабна администрация от 1956 година до днес в района на полуостров Стад са станали 46 корабни инцидента. Причина са морските бури в района, обхващащи почти 1/3 от годината и предизвикващи огромни вълни, и опасните морски течения. Решението на проблема е в създаването на нови морски пътища в района, осигуряващи плаване в спокойните води на фиордите, вместо в бурните води на Норвежко море. Около полуостров Стад то се нарича Stadhavet (Стадхавет). 
Изглед от един от фиордите до остров Стад
  През годините са разглеждани различни идеи за реализиране на безопасно пътуване на хора и товари, в това число и създаването на железопътна връзка между пристанища по крайбрежието, която да осигури натоварването на лодки, яхти и малки корабчета на вагони, с които те да бъдат превозени до по-безопасни точки от крайбрежието, за да се избегнат опасните води на морето около полуостров Стад.  Първата идея е, за създаването на жп тунел, по който да се превозват плавателните съдове, публикувана в статия във вестник Nordre Bergenhus Amtstidende през 1874 година.

Карта на промяна на морските пътища в района - 1
Карта на промяна на морските пътища в района - 2
Друга идея е свързана с осигуряването на сухоземни шосейни връзки за пътници и товари в района, като отново целта е избягването на морските пътища около полуострова. Това обаче може да реши само част от проблемите.
Идеята за изграждането на тунел за кораби е от 80-те години на 20-ти век. Той трябва да свърже двата фиорда Кьодеполен и Молдефьорден, така както Коринтския канал в Гърция свързва Егейско и Йонийско море. Досега са извършени 18 отделни проучвания за оценка на стойността на проекта.
Невъзможността да бъде финансирано подобно начинание до настоящия момент е забавила решението на проблема с безопасността на корабоплаването в района.
Снимка на терена между фиордите - 1
Снимка на терена между фиордите - 2
По същество идеята за корабни тунели съществува отдавна, реализирана при изграждането на френския Canal du Midi, но тунелите там са много по-малки, тъй като служат за преминаване на шлепове. За преминаването на корабите през тунела под полуостров Стад  е имало различни идеи за местоположение. В крайна сметка е избрано най-тясното място от полуострова. Различни са били и разработките за напречното сечение на тунела. По-икономичните обаче са допускали преминаването на по-ограничено количество кораби, поради което днес се изготвя проект, който предвижда, тунелът да бъде с дължина 1700 метра, височина над водата 37 метра, дълбочина на водата в тунела - 12 метра (т.е. общата височина е 49 метра) и ширина на тунела 36 метра.
През тунела ще преминават кораби с 16 000 бруто регистър тона
От особено значение е безопасността на крайбрежните пътнически кораби
Вписването на порталите в околния ландшафт е много важна задача за архитектите
През тунела ще преминават товарни и пътнически кораби с водоизместимост до 16 000 бруто тона.
Размерът на напречното сечение на тунела ще бъде 1625 м2.
Обемът на твърдата скала, която трябва да бъде премахната е приблизително 3 милиона кубични метра.
Общите разходи за изпълнението на тунела се очаква да бъдат приблизително 2,7 млрд. NOK (норвежки крони), което е еквивалентно на 314 млн. долара.
Времето за изграждане на тунела е приблизително 3-4 години.
Проектът предвижда и прилежаща инфраструктура
Проектът за тунела се разработва от проектантското бюро Snøhetta (Сноета), която напълно се съобразява със строгите екологични, технически и архитектурни изисквания на този район.
Очаква се строителството да започне през 2018 или 2019 година.



  Край



Няма коментари: