Архив на блога

Подмяната на мостови лагери е проста работа, стига да знаеш как


В последните тридесетина години в мостовата строителна практика масово нявлязоха еластомерните (метало-гумени или наречени още неопренови) лагери. Широкото им приложение е обусловено от ниската цена и лесния монтаж, както и от възможностите те лесно да бъдат подменяни. Подмяната се налага поради износването на материала на лагерите във времето. Това ще доведе в следващите години до необходимост, част от тях да бъдат подменени.
Неопренов лагер под мостова греда
Неопренов лагер под мостова греда
 Ниската цена и лесния монтаж на тези лагери доведоха до масовото им прилагане както в пътни, така и в железопътни мостови конструкции.  Неопреновите лагери позволяват всички видове движения, изисквани от връхната конструкция на моста, съгласно приетата от проектантите статическа схема, а именно завъртане на гредите в мястото на подпиране и хоризонтално придвижване вследствие на температурни усилия в конструкцията. В съчетание с подходящи метални плочи еластомерните лагери могат да се изполват за създаване и на неподвижни мостови лагери, т.е. които позволяват само завъртане на гредата в точката на лагеруване.
Неопренов лагер изваден от мостова конструкция
В процеса на експлоатация на мостовете, вследствие стареенето на гумения материал, от който са направени, както и вследствие натоварването, неопреновите лагери се износват и деформират. В тях могат да настъпят вертикални деформации, често надминаващи 10% от височината на лагера, които в някои случаи са недопустими за правилното функциониране на мостовата конструкция (например при конструкции, при които единия край на гредите е запънат, а другия лагерува).
Система с маслени сто тонни крикове
 Възможно е, при не добра земна основа, да настъпят деформации на опорите, които да променят нивата на подпиране на гредите. Това понякога води до относително големи хоризонтални деформации на лагерите, надхвърлящи лимитираните от производителя. Всичко това може да доведе до необходимост от корекция или подмяна на неопреновите лагери. Корекцията на лагерите се извършва чрез повдигане на връхната конструкция, за да се освободят лагерите от натоварването на гредите, вследствие на което лагерите се освобождават от напреженията, като се изправят и заемат първоначалната си форма, т.е. формата, която са имали при монтирането им под гредите. При подмяна или корекция на лагерите, трябва да се държи сметка за неутралната температура в зоната, в която е разположен моста, с други думи корекциите да се изпълняват при температури близки до неутралната температура.

Маслен сто тонен крик (с височина 16см)
Маслен крик под наклонена напречна греда (разликата в хоризонталната повърхност на буталото на крика и наклонената долна повърхност на гредата се компенсира с поставянето на метални клинове)
Допълнително укрепване с дървени трупчета и дървени клинове


Монтиране на метални опори с клинове

  Повдигането на връхната конструкция на мостовете се извършва с крикове, които трябва да работят в синхрон, поради обединението на главните греди на мостовете със замонолитваща плоча и напречни греди. Следенето на нивата се извършва с помощта на отбелязани върху гредите и опорите репери.

Върху всяка греда и кусинета под нея са означени репери, за измерване на контролно разстояние, гарантиращо точното повдигане на гредите

Премахване на неравности по бетона или стари замазки
Кофриране на квадрите и изпълнение на подливка под лагерите
  Понякога се налага да бъдат поправени повърхностите, с които лагерите контактуват, а именно долните повърхности на гредите и повърхностите на квадрите. За целта след повдигането на конструкцията и отстраняването на старите лагери, тези повърхности трябва да бъдат подмазани и изравнени с подходящи, бързо свързващи, високоякостни материали.
Монтиране на лагерите 
Горна замазка (с епоксиден разтвор), заместваща компенсаторната плоча
  При конструкции с наклон, при които единият край на гредите е запънат, а другият лагерува, е възможно при деформации на устоите да се получи разлика в нивата на подпиране на гредите в сравнение с проектните нива. По тази причина се налага вместо използването на старите компенсаторни плочи, гредите да се повдигнат и подпрат на проектно ниво, след което разстоянията между долните повърхности на гредите и лагерите, които са били заемани от компенсаторните плочи да бъдат запълнени или с новоизработени индивидуални компенсаторни плочи (с различна дебелина) за всяка греда или по-лесния начин е, да бъдат запълнени с бързо втвърдяващи, високоякостни разтвори (препоръчвам такива на епоксидна основа).
Лагер и квадър след  корекция 
  Надеждното подпиране на конструкциите е от изключителна важност, както за безопасността при работа, така и за качеството на ремонтите. В случаите на продължително подпиране (над 2-3 часа), бих препоръчал  използването на метални подпори с клинове, видни на снимките.
  И накрая една препоръка към възложители, инвеститори и строители на мостове. При мостове с лагери, но със схема "статически неопределима конструкция", каквито са непрекъснатите греди и рамковите конструкции, винаги правете екзекутивно измерване на нивото на гредите в зоната над лагерите след завършване на строителството! Данните за първоначалните нива са необходими при подмяна на лагерите.

  Край




Няма коментари: