Архив на блога

Възможни решения за предпазване от наднормени стойности на транспортния шум в гара София при предстоящата реконструкция на гарата


На сайта на ДП „НКЖИ“ може да откриете информация за предстоящата реконструкция на жп отсечката от гара София до гара Волуяк. Освен строително-ремонтни работи, свързани с железния път, инженерните и отводнителни съоръжения, както и съоръженията на енерго стопанството, сигнализацията и телекомуникацията,  тържната документация предвижда изграждането на противошумни стени в района на гарата, които да предпазят жилищни и обществени сгради от наднормен шум. По-задълбоченото вглеждане в проекта може да предизвика някои съмнения относно качеството на решението за шумозащита. Макар да е изготвено от правоспособен проектант, проверено от строителен надзор върху проектирането и одобрено от генерален директор на ДП „НКЖИ“, проектното решение буди доста съмнения относно качеството на подобно решение и въпроси относно ефективността на разходите по реализацията му.
В проекта е предвидено изграждане на тънки противошумни стени с височина 2 и 3 метра. Една проста геометрическа проверка показва, че нивото на проектираните противошумни стени не е достатъчно да екранира шума от нито един коловоз в гарата, да не говорим за всички коловози, което ме кара да си задам въпроса, за какво ще бъдат похарчени парите за шумозащита, която няма да изиграе никаква шумозащитна роля. А и дали е възможно да бъде приет от държавна приемателна комисия обект с неспазени изисквания относно нивата на шума. Създава се усещането, че с идейния проект за изпълнение на шумозащитата на гара София, се влиза в битка за изпълнение на обекта с вдигнати ръце и свалени гащи, т.е. предварително възложителят е решил, че не може да се спазят изискванията на нормативната уредба в тази област.
Възможните решения за шумозащита на този обект са много и нито едно не е предложеното в идейния проект.
1.   Тънки противошумни екрани
Прилагането на шумозащитни екрани по нашите жп линии се изпълнява сравнително от скоро, приблизително от 10 години. Основно се прилага изпълнението на тънки, прави, противошумни екрани с височини до 5 метра над главата на релсата. Изпълняват се от непрозразни шумопоглъщащи алуминиеви панели с пълнежи от шумопоглъщащи материали или от прозрачни, шумоотразителни плоскости от органично стъкло (плексиглас), монтирани на стоманени, вертикални колони от широкофланшови, поцинковани двойно Т профили - НЕВ или НЕА (с височина на напречното сечение на профила от 200 до 300 мм). Монтират се върху бетонови цокълни стени или върху пилотни фундаменти, към които се закрепват с болтове, преминаващи през хоризонтални опорни плочи, заварени в основата на металните колони. Изграждането на подобна конструкция за височини от 12-15 метра би довело до използване на носещи елементи и детайли със сериозни размери и огромен разход на метал и значителни средства за изпълнението на монолитните основи и монтираните елементи. Все пак има и по-елегантни решения за изграждане на стени с подобни височини, например посочените на следващите две снимки. Естествено преградите трябва да са прозрачни, защото едва ли някой би желал да има плътен екран пред прозорците си.
Степента на намаляване на шума на подобни високи шумозащитни екрани е 5 до 10 dB.
Ако трябва да обобщя, проблемите, които са свързани с изграждането на подобни противошумни екрани, са разход на значителни средства за изграждане на противошумни екрани, които отговарят на повечето изисквания на нормативната уредба у нас, но имат ниско ниво на шумозащита.
2.   Акустични тунели
Акустичните тунели са възможно решение с частично приложение за шумозащита в гара София. Макар да имат висока ефективност на шумозащитата – 25-30 dB, до цялостна защита чрез акустични тунели в гара София едва ли би се достигнало, поради множество затруднения, които ще настъпят от организационно и техническо естество при изграждането и експлоатацията на гарата и поради разминавания с действащата нормативна уредба при цялостно приложение на това решение в гарата. Не на последно място прилагането на акустични тунели в гара София би повишило значително стойността на ремонтите в гарата, поради високата стойност за изграждане на подобни съоръжения. Всичко това обаче не означава, че частично прилагане на такова решение в отделни зони не би било целесъобразно, напротив. Такова решение е възможно, а на места би било и  единствено ефективно. 

В литературата по въпросите за предпазване от транспортния шум има описани още няколко решения, като насипи, дебели шумозащитни стени, зелени шумозащитни стени и др, които не разглеждам, защото по мое мнение са особено неподходящи за условията на този обект.
   3.   Успоредни тънки противошумни стени
  Едно възможно решение би било изграждането на два успоредни противошумни екрана, единият от които би преминал в края на гарата, до коловозите, както е при сегашният проект, а другият, да бъде разположен между коловозите. Стремежът е вторият екран да бъде доближен до по-отдалечените коловози и да екранира шума от тях. Този екран може да премине частично върху пероните и да използва отчасти и съществуващите навеси и перони. Вследствие на това приближение ще бъде намалена абсолютната височина на екрана, предпазващ околните сгради от шума по коловозите, което ще облекчи конструкциите на противошумните стени.
 Недостатък на такова решение е, че общата площ на шумопоглъщащите и шумоотразителни плоскости и панели ще се увеличи.
Накря бих желал да обърна внимание върху едно просто решение, което напоследък се прилага по света и ми е най-симпатично.
4.   Ниски противошумни стени
Ниските шумозащитни стени са инженерно решение за шумозащита, при което стената се поставя много близо до източника на шум, поради което могат да бъдат с много малка височина. Ниските шумозащитни екрани трябва да бъдат шумопоглъщащи. Те могат да снижат нивото на шума с (до) 10 dB.
 


Предимствата на това решение са големи, тъй като предлага ефективна шумозащита за всички жп коловози, на които бъде изградено, изпълнението е лесно и цената не е висока.
Слабите моменти са два:
-       екранът трябва да се изгради по протежение на всички коловози в гарата, което би създало известни конфликти с някои от гаровите съоръжения, разположени по протежение на противошумните стени;
-       Наредба 55 за проектиране на жп линии, гари, прелези и други съоръжения по жп инфраструктурата изисква височината на шумозащитните огради над главите на релсите да бъде най-малко 2 метра.
Според мен и двата проблема са преодолими, ако се подходи навреме и разумно към тяхното решаване.

КД
Януари, 2018



Литература:
1. Добриян Бенов  - Транспортни шумозащитни екрани
2. CityBuild.bg - Съвременни решения за защита от транспортния шум

Няма коментари: