Архив на блога

Тръбните мостове на Робърт Стивънсън - ЧАСТ ВТОРА

Тръбните мостове на Робърт Стивънсън
   ЧАСТ ВТОРА


   МОСТОВЕТЕ НАД РЕКА КОНУИ И НАД РЕКА ЕР

  Мостът на река Конуи 
Мостът над река Конуи - изглед от страни
Мостът над река Конуи - от птичи поглед
 Мостът над река Конуи (Conwy) е първият завършен мост, изграден от Робърт Стивънсън по революционния му проект на тръбовидна конструкцияАрхитектурният проект на моста  е  на Франсис Томпсън. Той проектира устоите като крепостни кули, със зъбери и прорези, наподобяващи боиници, в синхрон на архитектурата на моста, с архитектурния изглед на укреплението, от края на 13 век, намиращо се в непосредствена близост. Мостът е едноотворен и кутията е аналогична на кутията на моста Британия, където Уилям Феърбеърн и Итън Ходжгинсън провеждат невиждани изпитания за оптимизиране конструкцията на моста. В едно отношение този мост превъзхожда моста Британия, отворът му е 141 метра, при максимални отвори на моста над пролива Менай 140 метра. И още едно първенство на моста над река Конуи. Липсата на опори ситуирани в реката и малката височина над реката, която не е плавателна, води до по-бързото изграждане на долното строене на моста, а от там и цялостно на съоръжението. Така, че когато говорим за уникалността на създадените от Робърт Стивънсън мостове и се възхищаваме на наистина величествено изглеждащия мост над пролива Менай, то трябва да знаем, че именно мостът над река Конуи е първият мост сред уникалните железопътни мостове, изградени от Стивънсън.
Проект на моста на река Конуи
Строежът на моста над реката започва през 1846 година. Хидравличните крикове, задвижвани с пара, се използват за повдигане на правоъгълните тръби от ковано желязо, изпълнени на брега на реката, в близост до моста. 
Рисунка на изпълнението на тръбите
Рисунка на изпълнението на моста след монтиране на едната тръба. В ляво от моста се вижда работната площадка на изпълнение на втората тръба.
Рисунка на изпълнението на моста при монтиране на втората тръба.
Изглед на моста по време на строителството.
В дълбочина се вижда  начина на
изпълнение на укрепването под тръбите
След пълното сглобяване на първата тръба, тя е докарана до подножието на моста с баржи, където след неколкократни опити, баржите били позиционирани така, че кутията да застане точно на мястото, в подножието на устоите. Самите устои не са били иззидани до проектните си размери, а в зоната на монтиране на кутиите са недовършени, за да се даде възможност всяка кутия да влезе в един от двата специални шлица, изпълнени по височината на устоите. След окачването на кутиите към криковете, започвало повдигането, което се изпълнявало на стъпки. След всяко повдигане, следвало зазидване на шлицовете в устоите до нивото на кутията. По този начин, дори и да настъпи повреда и някой от криковете да поддане, кутията не можела да падне от високо. Това действително става при изграждането на моста Британия, но кутията пада само от 9 см височина върху изпълнената под нея зидария и остава на място, без големи повреди.
Картичка с изглед на моста на река Конуи
Мостът е официално открит през 1849 г, въпреки че бил завършен през 1848 г. Стивънсън искал да потвърди чрез изпитване, че първата тръбовидна конструкция, която била построена, ще бъде в състояние да носи тежестта на локомотива и неговия подвижен състав. Тестването е било извършено от Уилям Феърбеърн. Тръбната греда със собствено тегло над 1830 тона, отклоняваща 8 инча (20см) под собственото си тегло, е натоварена с още 300 тона и е измерената деформацията. Ефектите от натоварването от вятър и асиметричното слънценагряване, също са проучени, преди да бъде потвърдено, че конструкцията ще понесе успешно всички усилия от натоварване и външни въздействия.
Влак, излизаш от едната от тръбите на моста на река Конуи
На 18 април 1848 г. самият Стивънсън се качил на първия локомотив, за да премине по първата монтирана тръба. Тя е отворена за движение на 1 май 1848 г. Втората тръба е монтирана на позиция през януари 1849 година.
Изграждането на моста над река Конуи изиграва роля на репетиция за построяването на моста над пролива Менай. Успешните резултати дават старта на изграждането на връхната конструкция на моста „Британия“.
През 1899 г. конструкцията на моста е подсилена с допълнителни чугунени колони, за да се намали светлия отвор на кутиите. Той е единствения,построен от Стивънсън мост, оцелял и останал в експлоатация и в наши дни.
Допълнителна чугунена колона, добавена през 1899 г.
Мостът на река Ер
За моста на река Ер не е останала много информация. За него може да се прочете нещичко в биографичните книги посветени на Робърт Стивънсън, но няма запазени снимки на оригиналната тръбна конструкция на моста, освен една
  Мостът на река Ер (Aire) e тръбен мост, премостващ двойна та жп линия в района на Брадъртън (Brotherton). За разлика от другите  два подобни моста на Стивънсън, за които ви разказах и при които тръбите са паралелно разположени, този мост е разположен косо на реката, което означава че двете тръби се разминават надлъжно. 
Снимка от Гугъл Земя с нанесено положението на тръбите на моста на Стивънсън
Вижда се, че тръбите се разминават надлъжно
















Светлият отвор на моста е бил около 78 метра. Тръбите са конструирани и изпълнени по същия начин като тръбите на моста на река Конуи, т.е. на кейове в близост до моста, след което са транспортирани с баржи и повдигнати с крикове на мястото си.
Тръбният мост на Робърт Стивънсън над река Ер в Брадъртън

Паметната плоча разказваща накратко историята на моста
  Мостът е открит през 1850 година.
  През 1903 година тръбните връхни конструкции са заменени с фермова, двупътна конструкция.
   Робърт Стивънсън проектира и построява общо седем тръбни моста, както следва: на река Конуи, на пролива Менай, на река Ер, три броя мостове, построени при строителство на жп линии в Египет и мостът над река Сейнт Лорънс в Канада, за който е следващия ми разказ.


Край на част Втора



Няма коментари: